هزینه مهاجرت به ترکیه | حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه

فهرست

مقدمه

در مقاله از سایت اویستیارا به معرفی انواع روش های مختلف مهاجرت و هزینه مهاجرت به ترکیه از روش های مختلف میپردازیم.ترکیه پلی بین قاره های اروپا و آسیا است و مهاجران را قادر می سازد تمدن های شرقی و غربی را همزمان تجربه کنند.

شهرهای استانبول و آنکارا یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که قصد مهاجرت به به این کشور را دارند. اما قبل از هر چیزی لازم است تا اطلاعات کافی در مورد روش های مختلف و هزینه های هر کدام از روش ها داشته باشند.

روش های مختلفی برای مهاجرت به ترکیه وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق خرید ملک و … را نامبرد که در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی از روش های بسیار آسان برای دریافت اقامت عمده کشور از جمله ترکیه است. در این روش از مهاجرت هزینه های پنهان و عیان بسیاری نهفته که به توضیح آنان خواهیم پرداخت.

از آنجایی که دانشجویان خارجی برای دریافت پذیرش دانشگاهی نیازمند ارائه مدارک تحصیلی خود به دانشگاه هستند، ابتدایی ترین بخش هزینه، هزینه ترجمه مدارک تحصیلی به حساب می آید. این ترجمه بسته به تعداد مدارک مورد نیاز در هر مقطع و دانشگاه می تواند متفاوت باشد.

گام بعدی برای مهاجرت تحصیلی پرداخت شهریه و یا پیش قسط شهریه دانشگاه برای نهایی کردن پروسه ثبت نام است.

دانشجویان پس از دریافت نامه قبولی اولیه می بایست حداقل شهریه مورد نیاز را به حساب دانشگاه واریز نموده تا موفق به تثبیت فرآیند ثبت نام خود گردند.

سومین هزینه متداول هزینه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه است که برای همگان مورد نیاز نیست. احتیاج به دریافت ویزای تحصیلی فقط برای آن دسته از افراد ایرانی لازم است که قبل از دریافت پذیرش دانشگاهی و در 6 ماه اخیر از تاریخ روز، بیش از 90 روز را در خاک ترکیه سپری کرده باشند.

گام های بعدی نیازمند هزینه، در خاک ترکیه انجام میگردد بصورتی که فرد می بایست وارد شهر دانشگاه خود در کشور ترکیه شده و اقدام به اجاره ملک و یا عقد قرارداد با خوابگاه های رسمی نماید تا با تعیین و تکلیف شدن وضعیت اسکان ایشان، بتواند درخواست اقامت دانشجویی دهد.

شایان ذکر است برای دریافت اقامت دانشجویی تنها هزینه صدور کارت و هزینه بیمه نامه سلامت شامل حال دانشجویان خارجی میگردد و دولت از آنها هزینه حق خاک ترکیه را دریافت نمیکند.

پس به صورت مختصر می توان موارد زیر را از مهمترین هزینه های مهاجرت از طریق تحصیل نامبرد:

  • هزینه ترجمه مدرک
  • هزینه پرداخت شهریه و یا پیش قسط شهریه
  • هزینه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه
  • هزینه ایاب و ذهاب به ترکیه
  • هزینه اجاره ملک در ترکیه یا دریافت خوابگاه
  • هزینه صدور کارت دانشجویی
  • هزینه بیمه نامه سلامت
  • هزینه حق خاک ترکیه

هزینه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه را میتوان یکی از مشکل ترین روش های مهاجرت به ترکیه دانست به این علت که برای استخدام رسمی لازم است شرکت و یا نهادی اقدامات قانونی را از سر بگیرد که حداقل 5 نیروی رسمی و بومی ترک را در استخدام خود داشته باشد.

علاوه بر آن، برای استخدام نیروی کار خارجی، کارفرما باید 3 بار در روزنامه رسمی ترکیه آگهی استخدام فردی با مشخصات فرد مورد نظر را چاپ نماید تا در صورت عدم وجود فردی در کشور ترکیه با قابلیت های مد نظر، بتواند یک نیروی خارجی را استخدام نماید.

اولین هزینه در این راستا، ترجمه مدارک تحصیلی و همینطور رزومه کاری فرد جویای کار است که از طریق دارالترجمه های رسمی قابل اجراست.

سپس بعد از طی شدن مراحل فوق الذکر توسط کارفرما و حصول موفقیت، فرد جویای کار با دعوت نامه برای دریافت ویزای کار لازم است اقدام نمایند که هزینه دریافت ویزای کار را میتوان دومین گام هزینه در این روش از مهاجرت تعریف کرد.

گام های بعدی و هزینه های لازم دیگر تنها هزینه ایاب و ذهاب به ترکیه و هزینه های لازم برای اجاره منزل می باشد.

پس به صورت مختصر می توان موارد زیر را از مهمترین هزینه های مهاجرت کاری به ترکیه نامبرد:

  • هزینه ترجمه مدرک تحصیلی
  • هزینه ترجمه رزومه کاری
  • هزینه دریافت ویزای کار ترکیه
  • هزینه ایاب و ذهاب به ترکیه
  • هزینه اجاره منزل

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

خرید ملک در ترکیه بهترین و ساده ترین روش مهاجرت است. بنا به تغییرات قوانین، افرادی که در خاک ترکیه ملکی به حداقل ارزش رسمی 200 هزار دلار آمریکا داشته باشند میتوانند برای خود و خانواده درجه 1 خود اقامت موقت ملکی (اقامت تاشینماز) دریافت کنند.

نکته اینکه اقامت های تاشینماز تا زمانی که خریدار ملک مورد صحبت را به فروش نرساند مادام قابل تمدید است.

به همین ترتیب افرادی که در جمهوری ترکیه ملکی به حداقل ارزش رسمی 400 هزار دلار آمریکا خریداری نموده باشند و یا چند ملک با مجموع ارزشی این مبلغ خریداری کرده باشند میتوانند برای خود و خانواده درجه 1 خود تابعیت و شهروندی ترکیه را اتخاذ نمایند.

نکته : در موارد دریافت شهروندی خریدار به مدت 3 سال اجازه فروش ملک و یا املاک خود را ندارند ولیکن بعد از 3 سال میتوانند با حفظ امتیاز شهروندی، املاک خود را بفروش برسانند.

بنابراین هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک از 200،000 دلار به بالا می باشد که لازم است برای دریافت شهروندی ترکیه، ملکی به ارزش حداقل 400،000 دلار خریداری شود.

هزینه مهاجرت به ترکیه به پول ایران

از آنجایی که در اغلب موارد سرمایه های نقدی و غیر نقدی ایرانیان عزیز در کشور ایران قرار دارد همواره این پرسش مطرح است که مهاجرت به ترکیه با در نظر گرفتن ارزش پول ایران به چه میزان سرمایه ریالی نیازمند است.

هزینه مهاجرت کاری به ترکیه به پول ایران

برای مهاجرت کاری میزان سرمایه مد نظر، سرمایه ای است که برای تامین محل زندگی لازم است. این هزینه با احتساب اجاره بهای منازل معقول در بافت های متوسط جامعه در بازه 30 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان تعریف میگردد.

هزینه های ترجمه در داخل ایران تا 10 میلیون تومان می باشد و همچنین هزینه های ایاب و ذهاب بین 5 تا 30 میلیون تومان است.

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه به پول ایران

در خصوص مهاجرت تحصیلی به علت متغیر بودن شهریه دانشگاه ها این تخمین هزینه امری دشوارتر خواهد بود. هزینه تامین مسکن که پیشتر بدان پرداخته شد برای انواع روش های مهاجرتی یکسان است و در بازه 30 تا 100 میلیون تومان در ماه است.

 توجه داشته باشید دانشجویان میتوانند برای مدیریت بهتر هزینه های خود منازل اشتراکی و یا خوابگاه را برای زندگی انتخاب نمایند که میانگین هزینه های خوابگاه نیز چیزی در حدود ماهی 15 الی 30 میلیون تومان خواهد شد.

شهریه دانشگاه ها در مقطع کاردانی در حدود سالانه 75 میلیون تومان لغایت 200 میلیون تومان بر اساس نوع دانشگاه تخمین زده می شود. برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این مبلغ در بازه 200 میلیون تومان لغایت 500 میلیون تومان بصورت سالیانه تخمین زده میشود.

در خصوص مقطع دکتری، رشته های پزشکی، داروسازی و همینطور دندان پزشکی این شهریه دانشگاه از سالی 800 میلیون تومان تا مبلغی در حدود سالی 1.5 میلیارد متغیر است.

تعرفه دریافت وکیل در ترکیه

بهره گیری از وکلای حاذق در کشورهای خارجی یکی از گزینه های اطمینان بخش برای مهاجرین می باشد. عدم اطلاع از قوانین کشور مقصد و عدم شناخت از روال انجام کارهای اداری، بسیاری از مهاجران را بر آن میدارد تا با استفاده از وکلای رسمی امور مهاجرتی خود را دنبال نمایند.

حال این پرسش مطرح است که برای استخدام و دریافت مشاوره یک وکیل رسمی در کشور ترکیه به چه میزان بودجه و هزینه احتیاج است. بر اساس لیست مصوب کانون وکلا در سال 2023 میلادی هزینه خدمات وکلا به شرح زیر است :

  • هزینه ساعتی دریافت مشاوره از وکیل رسمی در ترکیه برای ساعت اول 5200 لیر ترکیه و به ازای هر ساعت مازاد 3500 لیر
  • هزینه کامل انجام امور حقوقی توسط وکیل رسمی حسب سختی کار بین 11000 لیر تا 55000 لیر
  • هزینه نوشتار توصیه نامه های حقوقی توسط وکیل رسمی 10000 لیر
  • هزینه تنظیم وکالت برای اعطای اختیارات امور اجرایی 15000 لیر
  • هزینه تنظیم اخطارنامه 11000 لیر
  • هزینه ثبت اعتراض به احکام قضایی 11000 لیر
  • هزینه نوشتار و آماده سازی قرارداد 30000 لیر
  • هزینه رسیدگی به امور جنایی 25000 لیر
  • هزینه رسیدگی به امور سهام و دارایی شرکت ها 28000 لیر ماهیانه
  • هزینه مشاوره حقوقی شرکت ها 27000 لیر ماهیانه

هزینه اخذ ویزا ترکیه

ویزا به معنای دریافت اجازه ورود به خاک یک کشور خارجی قلمداد میگردد. برای دارندگان پاسپورت ایرانی، کشور ترکیه بازه 90 روزه ای را تعریف کرده است که طی آن افراد میتوانند بدون نیاز به ویزا تنها با در دست داشتن پاسپورت ایران به کشور ترکیه سفر کنند.

همچنین به مدت 90 روز (3 ماه) بصورت 2 بار در سال بدون مشکل در این کشور اقامت داشته باشند. حال برای آن دسته از افرادی که این بازه های زمانی مجاز خود را استفاده کرده اند و لازم است مدت زمان بیشتری را در ترکیه سپری کنند موضوع دریافت ویزا مطرح میگردد که میباست برای دریافت اجازه اقامت بیشتر از سفارت خانه های ترکیه درخواست ویزا نمایند.

فرمول محاسبه هزینه ویزا ترکیه

فرمول محاسبه هزینه ویزا ترکیه به صورت زیر می باشد

هزینه کل = کارمزد دولتی + هزینه پردازش ( + پردازش سریع / پردازش فوق العاده سریع)

توجه داشته باشید اگر نیاز فوری به ویزای الکترونیکی ترکیه دارید، بسته به میزان زمان دریافت ویزا، هزینه آن بیشتر خواهد بود. برای پردازش فوری، باید درخواستی مانند ویزای معمولی (فقط اطلاعات اولیه مورد نیاز) را پر کنید. شما فقط باید زمان پردازش مورد نیاز را با توجه به فوریت خود برای ویزا انتخاب کنید.

در پرداخت هزینه ویزا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • پرداخت پول نقد قابل قبول نیست
  • پرداخت خدمات ویزا می تواند از طریق کارت نقدی یا اعتباری یا از طریق PayPal یا UnionPay انجام شود.
  • هزینه ویزا باید قبل از ارسال فرم درخواست پرداخت شود.
  • صرف نظر از اینکه ویزای شما از دولت ترکیه تایید شده باشد یا خیر، این هزینه غیر قابل استرداد خواهد بود.

جدول هزینه ویزای ترکیه به شرح زیر می باشد:

نوع ویزا Service fee/person (US Dollar)
نرمال فوری فوق العاده فوری
1 نفر 2 نفر 3 تا 5 نفر 6 تا 9 نفر 10 نفر و بیشتر
e- Tourist Visa(1/3 month single/multiple entry) US$ 69 US$ 67 US$ 65 US$ 62 US$ 55 Plus US$ 79 Plus US$ 99

 

هزینه دریافت ویزای کاری ترکیه

هزینه لازم در سال 2023 برای دریافت ویزای کاری از سفارت خانه های ترکیه برای مدت 1 سال برابر با 140 دلار آمریکا، برای 2 سال 280 دلار و برای 3 سال 420 دلار می باشد. لازم به ذکر است برای دریافت ویزای کاری لازم است متقاضیان حتماً دعوت نامه کاری داشته باشند.

هزینه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

هزینه دریافت ویزای تحصیلی برای دانشجویان خارجی در سال 2023 برای  1سال معادل با 45 دلار آمریکا می باشد که صرفاً برای آن دسته از دانشجویان ایرانی مورد نیاز است که در 6 ماه گذشته بیش از 90 روز در ترکیه اقامت داشته اند.

در غیر این صورت دانشجویان ایرانی قادر خواهند بود تا با معافیت 90 روزه خود وارد ترکیه شده و سپس برای دریافت اقامت دانشجویی اقدام نمایند.

بیمه درمانی خصوصی در ترکیه

سیستم مراقبت های بهداشتی ترکیه با اروپا یا ایالات متحده متفاوت است. در این کشور پزشک عمومی وجود ندارد. هر شهروند یا مقیم قانونی می تواند در صورت لزوم مستقیماً به متخصص پزشکی مربوطه مراجعه کند.

از آنجایی که بسیاری از کلینیک های خصوصی در استانبول و آنکارا پزشکان انگلیسی زبان بسیار ماهر با تحصیلات بین المللی و سال ها کار در خارج از کشور را استخدام می کنند، ترکیه برای خدمات پزشکی نیز به خوبی شناخته شده است.

مراقبت های بهداشتی در ترکیه نسبتاً ارزان تر از اروپا است. اگر به مدت یک سال در ترکیه زندگی کرده اید، واجد شرایط درخواست بیمه درمانی همگانی هستید.

شما می توانید با هزینه ماهانه (حدود 850 لیر) که هر سال تغییر می کند، به تمام مراقبت های پزشکی دسترسی داشته باشید. به همین ترتیب می توانید با پرداخت هزینه ماهانه به یک شرکت بیمه، بیمه درمانی خصوصی دریافت کنید.

بیمه درمانی برای تمامی افراد خارجی بالغ زیر 65 سال اجباری است. هیچ هزینه استانداردی برای پوشش سلامت در ترکیه وجود ندارد و می تواند از 500 تا 1800 لیر متغیر باشد.

قیمت بلیط هواپیما ترکیه

رفت و آمد به کشور ترکیه به دلیل همسایگی با ایران از 2 روش زمینی و هوایی امکان پذیر است. مسافرت های زمینی علاوه بر اقتضای مدت زمان بیشتر، مخاطرات بسیاری را نیز برای مسافران ایجاد می نمایند.

از این رو علاقه مندان به سفر های هوایی سهم بیشتری از مسافران ترکیه را به خود اختصاص داده اند. همین تقاضای بالا باعث شده تا در فصول تابستان و تعطیلات که حجم مسافران بیشتر است هزینه بلیط ها نیز متعاقباً افزایش یابد.

پس باید در نظر داشته باشید که نرخ بلیط هواپیما به عواملی نظیر شرایط آب و هوایی، فصول تابستانی و پر سفر، مناسبات و اعیاد و تعداد پرواز وابسته است. در ادامه هزینه بلیط پرواز از شهر های مختلف ایران به ترکیه را بصورت حدودی برای ادراک بهتر شما عزیزان بررسی مینماییم.

  • هزینه بلیط یک طرفه از تهران به استانبول میان 4 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان
  • هزینه بلیط دو طرفه از تهران به استانبول و برگشت میان 8 میلیون تا 15 میلیون تومان
  • هزینه بلیط یک طرفه از تهران به آنتالیا میان 6 میلیون تومان تا 17 میلیون تومان
  • هزینه بلیط دو طرفه از تهران به آنتالیا و برگشت میان 12 میلیون تا 26 میلیون تومان
  • هزینه بلیط یک طرفه از تبریز به استانبول میان 3 میلیون تومان تا 4.5 میلیون تومان
  • هزینه بلیط دو طرفه از تبریز به استانبول و برگشت میان 7 میلیون تا 15 میلیون تومان
  • هزینه بلیط یک طرفه از تبریز به آنتالیا میان 6 میلیون تومان تا 17 میلیون تومان
  • هزینه بلیط دو طرفه از تبریز به آنتالیا و برگشت میان 11 میلیون تا 25 میلیون تومان

هزینه اجاره ملک در ترکیه

اجاره بها منازل مسکونی در هریک از شهر های کشور ترکیه متفاوت می باشد. حسب تعداد گردشگران و تراکم جمعیت ساکن در هر شهر، عرضه و تقاضای مسکن ممکن است از تعادل خارج شده و منجر به افزایش نرخ اجاره بها گردد.

همینطور شاخصه های ملکی نظیر متراژ، سن بنا، تعداد اتاق، امکانات رفاهی و موقعیت قرارگیری ملک نیز نقش تاثیر گذاری به روی ارزش گذاری بهای اجاره خواهد داشت.

بصورت میانگین در شهر بزرگ استانبول هزینه اجاره منازل در برخی مناطق شهری آن به شرح جدول زیر می باشد:

نوع واحد منطقه متراژ اجاره ماهیانه
1 خواب شیشلی 68 متر 23،000 لیر
1 خواب بیلیک دوزو 75 متر 25،000 لیر
1 خواب کادیکوی 80 متر 22،000 لیر
2 خواب نوساز ساریر 135 متر 87،000 لیر
2 خواب کهنه عمرانیه 90 متر 14،000 لیر
2 خواب کهنه کادیکوی 85 متر 20،000 لیر

قیمت خرید خانه در ترکیه

دقیقاً مشابه با اجاره ملک ، خرید آپارتمان در ترکیه نیز در هر کدام از شهر های کشور پهناور ترکیه نیازمند هزینه و بودجه متفاوتی است. معیار های انتخابی و خصیصه های ملک مورد نظر هر کدام میتوانند هزینه لازم برای خرید ملکی ایده آل را تا حد زیادی افزایش دهند.

از آنجایی که خریداری املاک در ترکیه یکی از روش های ساده برای دریافت اقامت این کشور بوده و همینطور یکی از ایمن ترین روش ها برای سرمایه گذاری های سود آور است، امروزه بسیاری از علاقه مندان به کشور ترکیه، اقدام به خریداری کردن املاک خرد و کلان می نمایند.

استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی کشور ترکیه و مهمترین شهر توریستی آن، دارای فضای بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری های ملکی است که در ادامه این نوشتار به ارائه قیمت برخی املاک نو و مناسب سرمایه گذاری برای شما عزیزان خواهیم پرداخت:

نوع واحد منطقه قیمت
1 خواب نوساز مالتپه 135 هزار دلار آمریکا
2 خواب کاییتانه 251 هزار دلار آمریکا
1 خواب کادیکوی 135 هزار دلار آمریکا
3 خواب نوساز عمرانیه 630 هزار دلار آمریکا
4 خواب نرمال کادیکوی 720 هزار دلار آمریکا

سوالات متداول در خصوص هزینه مهاجرت به ترکیه

سوالات مختلفی توسط افراد هنگام اقدام برای مهاجرت به ترکیه وجود دارد که در ادامه لیستی از مهمترین سوال ها به همراه پاسخ آن ها بیان شده است

آیا می توان بدون دریافت ویزا به ترکیه مهاجرت کرد؟

بله ایرانیان عزیز میتوانند تنها با دارا بودن پاسپورت ایرانی به مدت 90 روز در ترکیه حضور داشته و ضمن این 90 روز اقدام به درخواست یکی از انواع اقامت های مجاز نمایند.

چه زمانی برای دریافت ویزا باید اقدام کنیم ؟

توصیه میگردد اقدام برای دریافت ویزا را به روزهای پایانی سفر خود موکول نکنید چرا که بعضی موارد صدور ویزا ممکن است تا 40 روز زمان طلب کند و علاوه بر آن ممکن است برخی مدارک از سوی سفارت ترکیه تایید نگردد.

آیا سفر به ترکیه از طریق مرز زمینی ارزان تر است یا مرز هوایی ؟

از لحاظ قیمتی سفر بصورت زمینی مقرون به صرفه تر خواهد بود ولیکن باید در نظر داشته باشید که سفر های زمینی هم اتلاف وقت بیشتری خواهد داشت و هم دارای خطر های جاده ای بسیاری است.

ارزان ترین روش مهاجرت به ترکیه کدام است ؟

مهاجرت تحصیلی ارزان ترین شیوه برای مهاجرت قانونی به کشور ترکیه است.

آیا میتوان بدون داشتن دعوت نامه کاری ویزای کاری دریافت کرد و بعد از رسیدن به ترکیه به دنبال کار گشت ؟

متاسفانه خیر، تنها در صورتی برای متقاضیان ویزای کاری صادر میگردد که بتوانند از شرکت و نهاد معتبری دعوت نامه کاری دریافت کنند. به این صورت که لازم افراد پیش از رسیدن به خاک ترکیه دارای شغل باشند تا سفارت خانه برای آنها ویزا صادر نماید.

نحوه پرداخت هزینه های اقامت ترکیه در اداره مهاجرت چگونه است؟

برای درخواست های اجازه اقامت، اداره مدیریت مهاجرت هزینه ای به مبلغ 125 لیر را درخواست می کند. می توانید هزینه را به صورت آنلاین، در اداره مالیات و یا در بانک زیارت پرداخت کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت جامع در خصوص هزینه های هر کدام از روش های مهاجرت به ترکیه صحبت شد. همچنین جدای از این هزینه ها، سایر هزینه های ممکن برای افراد از جمله وکیل، ایاب ذهاب و … نیز مطرح گردید که به صورت کامل هر کدام از این هزینه ها بیان شد.

کشور ترکیه یکی از همسایگان اروپایی ایران گزینه های بسیار مقرون به صرفه برای ادامه زندگی و مهاجرت می باشد. به علت مسافت اندک با میهن عزیزمان و همینطور بافت زندگی اروپایی در این کشور، دانشجویان و خانوار های بی شماری امروزه ترکیه را به عنوان مقصدی برای ادامه زندگی خود انتخاب مینمایند.

با عنایت به هزینه های تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه و میانگین هزینه زندگی قابل تقبل در این کشور، علاقه مندان قادر خواهند بود به سادگی هر چه تمام زندگی تحصیلی و خانوادگی خود را در این کشور ادامه داده و لذت کیفیت یک زندگی اروپایی را در نزدیک ترین حالت به ایران تجربه کنند.

مشاورین مجرب گروه بزرگ اویستیارا در این زمینه آماده ارائه مشاوره و خدمات به شما عزیزان هستند.

منابع:

The Costs Of Migration To Turkey

How much does Turkey Visa cost?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *