مزایای تحصیل در ترکیه – 20 مزیت تحصیل در کشور ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

فهرست

تحصیل در دانشگاه های معتبر با کیفیت آموزشی بالا از اهداف همیشه مهم جوانان جویای علم می باشد. یکی از مهمترین مزایای تحصیل در ترکیه برخورداری از دانشگاه های دولتی و خصوصی معتبر در سطح بین الملل مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل است.

بدیهی است تحصیل در دانشگاه های بین المللی که دارای رتبه و اعتبار علمی بالایی باشند دارای هزینه های گزافی خواهد بود که ممکن است توسط همگان قابل تامین نباشد از این رو دانشگاه های کشور ترکیه با شهریه های مقرون به صرفه به نسبت سایر دانشگاه های واقع در اروپا، آمریکا و کانادا می توانند رویای علم آموزی در محیطی مناسب با امکانات آموزشی استاندارد را برای دانشجویان خود با هزینه های بسیار کمتر تحقق بخشند.

به همین منظور مهاجرت تحصیلی به ترکیه یکی از اولین انتخاب های دانشجویانی است که قصد مهاجرت را دارند. در ادامه این نوشتار به معرفی مزایای تحصیل در کشور زیبای ترکیه برای شما عزیزان خواهیم پرداخت.

مقدمه

ترکیه تقریبا دارای 208 دانشگاه مختلف می باشد که شما برای مهاجرت تحصیلی و اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه می توانید برای هر کدام از این دانشگاه ها اقدام کنید. نکته مهم این است که مزایای تحصیل در اکثر این دانشگاه ها شبیه به یکدیگر خواهند بود.

البته این موضوع نباید باعث ایجاد این رویکرد در دانشجویان عزیز ایرانی گردد که تمام دانشگاه ها از یک سطح برخوردار هست. ولی مزیت های تحصیل و زندگی در ترکیه که در ادامه بیان شده است قابل تعمیم به اکثر آن هاست

مزایای تحصیل در ترکیه

در ادامه به صورت کامل مهمترین مزیت های تحصیل در کشور زیبای ترکیه بیان شده است که شما می توانید پس از مطالعه نسبت به انتخاب آینده تحصیلی خود اقدام کنید.

1- شهریه های مقرون به صرفه

دانشگاه های ترکیه در مقایسه با دانشگاه های سایر کشور های اروپایی و همینطور آمریکا یا کانادا، دارای میانگین شهریه ارزان تری هستند و همین موضوع باعث استقبال بیشتر دانشجویان از دانشگاه های ترکیه شده است. دانشجویان خارجی میتوانند با پرداخت هزینه های کمتر در دانشگاه های ترکیه به مدارک تحصیلی معتبر با بار علمی بالا در سطح جهانی دست یابند.

2- موقعیت و محل قرارگیری ترکیه

کشور زیبای ترکیه به علت واقع بودن در میان 2 قاره بزرگ آسیا و اروپا دارای محبوبیت بالایی بوده و سطوح دسترسی مناسبی به بسیاری از کشورهای دنیا دارد. علاوه بر آن، مناظر طبیعی و سهم گسترده ترکیه از جاذبه های گوناگون نیز نقض موثری در مبدل شدن این کشور به مقصدی برای علم آموزی دانشجویان خارجی داشته است.

3- ارائه رشته های بسیار زیاد در تمامی مقاطع (از مهمترین مزایای تحصیل در ترکیه)

در ترکیه به دلیل حجم زیاد دانشجویان بین المللی اکثر رشته های روز دنیا در مقاطع گوناگون توسط دانشگاه ها ارائه می گردد که دانشجویان را قادر می سازد بتوانند در رشته خاص مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

4- ارائه رشته ها در 2 زبان انگلیسی و ترکی

به منظور ارتقای کیفیت تدریس در دانشگاه های ترکیه، عمده رشته ها در تمامی مقاطع تحصیلی به 2 زبان انگلیسی و ترکیه ارائه میگردند تا دانشجویان خارجی که تسلطی به زبان بومی (ترکیه استانبولی) ندارند بتوانند با انتخاب زبان انگلیسی به راحتی تحصیل نمایند.

5- وجود و حضور دانشگاه های عالی رتبه در سطح بین الملل

از دیگر برتری های کشور ترکیه برای امر تحصیل و علم آموزی، وجود دانشگاه های معتبر با استاندارد های آموزشی بین المللی میباشد که می توانند آینده ای روشن را برای دانشجویان خود تصویر کنند.

6- اعطای اجازه کار برای دانشجویان در حین تحصیل

در مورد دریافت اجازه کار در حین دوران تحصیل باید توجه داشت که برای هر مقطع تحصیلی قوانین مشخصی وجود دارد که با رعایت آنها دانشجویان میتوانند بصورت قانونی همزمان با تحصیل، اشتغال نیز داشته باشند.

7- فرصت های دریافت آموزش عالی و با کیفیت

ترکیه با 94.2 درصد نرخ تحصیل، دومین کشور در جهان از لحاظ دسترسی به منابع آموزش عالی است. دیپلمی که شما از دانشگاه های ترکیه دریافت می کنید در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود.

علاوه بر این، ترکیه یکی از موفق ترین کشورهایی است که در برنامه های مبادله تحت برنامه Erasmus+ شرکت می کند. علاوه بر اراسموس، برنامه های بسیاری در ترکیه مانند مولانا، فارابی وجود دارد که از تحقیقات دانشجویان و مدرسین حمایت می کند.

8- دانشگاه و تنوع برنامه (از بهترین مزایای تحصیل در ترکیه)

208 دانشگاه در کشور ترکیه با 84 میلیون نفر جمعیت وجود دارد. تعداد دانشجویان این کشور بیش از 8 میلیون نفر است. با این تعداد دانشجو، ترکیه اولین کشوری است که بیشترین دانشجو را در منطقه آموزش عالی اروپا دارد. همچنین بیش از 45000 برنامه و رشته مختلف در 208 دانشگاه وجود دارد.

9- فرهنگ های متفاوت

کشور ترکیه هزاران سال است که میزبان تمدن های ریشه دار بسیاری در قلمرو خود بوده است. در این کشور همه تمدن ها نسبت به یکدیگر رفتاری محترمانه همراه با احترام دارند. به عبارتی کشور ترکیه جایی است که می توانید تکه ای از ریشه های خود را پیدا کنید و شاید بتوانید با افرادی که به زبان شما صحبت می کنند ملاقات کنید.

10- ترکیه کشوری دارای زیبایی های طبیعی

یکی از مهمترین مزایای تحصیل در ترکیه این است که ترکیه کشوری چهارفصل است که به خاطر زیبایی های طبیعی خود در سراسر جهان شهرت دارد. از شنا و ورزش های آبی در دریاهای ترکیه گرفته تا اسکی در کوهستان ها، رفتینگ در رودخانه ها و … ترکیه به مشابه بهشتی است که در آن زیبایی های بسیاری وجود دارد.

زیبایی های ترکیه

11- میراث تاریخی و فرهنگی با ارزش

بر اساس تاریخ طولانی، هزاران اثر تاریخی و فرهنگی در ترکیه وجود دارد که بسیاری از آنها به عنوان میراث فرهنگی یونسکو محافظت می شوند.

12- فضای دانشجویی دوستانه

با داشتن حداقل یک دانشگاه در هر شهر، ترکیه دقیقا یک کشور دانشجویی است! باشگاه‌های اجتماعی، تیم‌های ورزشی و رویدادهای فرهنگی در هر دانشگاهی دانشجویان را گرد هم می‌آورند و جغرافیای دور را نزدیک می‌سازند. وقتی به ترکیه می‌رسید، متوجه می‌شوید که فعال‌ترین نقاط شهر، مکان‌هایی هستند که دانشجویان در آن معاشرت می‌کنند.

13- ترکیه مهد مردم مهمان نواز

مهمان نوازی مردم ترکیه در سراسر جهان افسانه ای است! به عنوان یک دانشجو، اگر کمک بخواهید، مردم تمام تلاش خود را انجام می دهند. ترک ها به عنوان مهمان از شما پذیرایی می کنند. مطمئن باشید که در ترکیه دلتنگ خانه خود نخواهید شد!

ترکیه مهد مردم مهمان نواز

14- دانشگاه های مدرن

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه این است که مهم نیست به کدام یک از 208 دانشگاه ترکیه بروید،شما در پردیس های دانشگاهی ترکیه یک زندگی مدرن و راحت مجهز به آخرین فناوری را تجربه خواهید کرد.

15- شرایط زندگی آسان

زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورها مقرون به صرفه تر است. شما می توانید نیازهای خود مانند اقامت، غذا و نوشیدنی و سرگرمی را با قیمت های مقرون به صرفه برآورده کنید. می‌توانید در خوابگاه‌های داخل یا نزدیک پردیس‌های دانشگاه اقامت کنید یا خانه‌ای را برای اجاره معقول اجاره کنید.

علاوه بر این با استفاده از کارت دانشجویی می توانید از تخفیف های متنوع بلیط های سینما و تاتر و … بهره مند شوید.

16- فرصت های یادگیری زبان ترکی

شاید بتوان گفت یکی جذاب ترین مزایای تحصیل در ترکیه این است که شما می توانید زبان ترکی که پنجمین زبان پر صحبت در جهان است را یاد بگیرید! شما می توانید فرصتی برای یادگیری یک زبان جدید در دوره های آموزشی ترکی که دانشگاه شما به شما ارائه می دهد، داشته باشید.

17- ارائه غذای با کیفیت در اکثر دانشگاه های ترکیه

غذای اکثر دانشگاه های ترکیه با کیفیت خوب سرو می شوند که  همواره جایگزین های متنوع و با قیمت مناسب ارائه می دهند. کافه ها و رستوران های نزدیک پردیس نیز گزینه های دیگری برای صرف غذا در خارج از دانشگاه هستند.

18- هزینه های حمل و نقل پایین و تنوع وسایل وسایل نقلیه عمومی

در ترکیه حمل و نقل عمومی با اتوبوس، مینی بوس و مترو بسیار در دسترس است و در شهرهای بزرگتر نیز این امکان وجود دارد. تمامی دانشجویان در طول سفرهای خود در داخل و خارج شهرها حق دارند از نرخ های ویژه ارزان بهره مند شوند.

19- سطح علمی بالای محققین ترکیه

امروزه در ترکیه 70 هزار محقق علمی وجود دارد و با اضافه شدن مابقی تعداد محققین به 150 هزار نفر می رسد، همچنین ترکیه در سال های اخیر بودجه تحقیقات علمی خود را به چند برابر افزایش داده است.

سطح علمی بالای محققین ترکیه
سطح علمی بالای محققین ترکیه

20- امکان تبادل دانشجو با دانشگاه های معتبر آمریکا و اروپا از طریق سیستم اراسموس

شاید بتواند یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل در ترکیه را امکان تبادل دانشجو با سایر دانشگاه های معتبر اروپا و آمریکا دانست که شما می توانید بعد از سپری شدن حداقل 2 ترم از تحصیل نسبت به جابجایی و سایر دانشگاه های جهان اقدام کنید.

سوالات متداول در خصوص مزایای تحصیل در ترکیه

در ادامه لیستی از مهمترین سوالات تحصیل در ترکیه بیان شده است.

آیا برای معادل سازی میتوان با کپی مدارک اقدام کرد؟

خیر برای انجام فرآیند دنکلیک، لازم است تمامی دانشجویان خارجی بصورت حضوری اصل مدارک تحصیلی قبلی خود را به رویت مراکز معادل سازی برسانند.

آیا فرآیند دنکلیک را وکیل رسمی میتواند انجام دهد ؟

بله در صورت برخورداری از اصل مدارک، وکیل رسمی دانشجویان خارجی میتواند برای عملیات معادل سازی اقدام نماید.

آیا حداقل معدلی برای دریافت بورسیه دانشگاهی وجود دارد؟

بله میزان تخفیف و بورسیه دانشگاه بر اساس میزان معدل هر فرد متفاوت است اما معمولاً دریافت بورسیه برای معدل های زیر 15 انجام پذیر نیست.

آیا برای پروسه معادل سازی لازم است مدارک ترجمه شوند؟

بله تمامی مدارک می بایست به زبان ترکی ترجمه شده و دارای تاییدیه کنسولگری ایران در ترکیه باشند.

اگر دانشجو نتواند به موقع مراحل معادل سازی را انجام دهد چه اتفاقی می افتد؟

اگر دانشجویان موفق نشوند در بازه زمانی که تعهد کرده اند پروسه معادل سازی را طی کنند توسط دانشگاه به حالت تعلیق در آمده و پس از آن اخراج میگردند.

نتیجه گیری

ترکیه به عنوان کشوری در 2 قاره جهان با تمام زیبایی های طببیعی، سطح کیفی بالایی از زندگی را برای مقیمان خود رقم زده است. نزدیکی مسافتی این کشور رویایی با ایران عزیزمان بر سطوح دسترسی آن افزوده و حضور دانشگاه های عالی رتبه بین المللی بسیاری از دانشجویان را به انتخاب این کشور بعنوان بستری مناسب برای علم  آموزی وا داشته است.

با قیاس هزینه های تحصیل و همینطور متوسط هزینه های زندگی در ترکیه در مقابل سایر کشور های مطرح جهان درخواهیم یافت که به لحاظ اقتصادی نیز ترکیه میتواند انتخابی هوشمندانه برای تحصیل دانشجویان خارجی باشد. اگر شما نیز به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه های بین المللی معتبر ترکیه هستید به شما توصیه مینماییم به منظور دریافت مشاوره دقیق و حرفه ای، با کارشناسان تحصیلی گروه بزرگ اویستیارا تماس حاصل نمایید.

منابع:

10 Reasons to Study in Türkiye

Advantages Of Studying In Turkey

18 Legitimate Reasons Why You Should Study In Turkey

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *