مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک- اقامت ترکیه با خرید ملک 2024

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

فهرست

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک در استانبول و ترکیه یکی از بهترین و ساده ترین روش های مهاجرت به این کشور به حساب می آید.

طبق قوانین اداره مهاجرت (به روز شده تا تاریخ 12 دسامبر 2023) تمامی اتباع خارجی که در تمامی شهرهای ترکیه ملکی به حداقل ارزش رسمی 200 هزار دلار آمریکا خریداری نمایند میتوانند برای خود، همسر قانونی و تمامی فرزندان زیر 26 سال خود اقامت موقت ملکی (کیملیک تاشینماز) دریافت نمایند.

امروزه بسیاری از کشور های جهان در جهت جذب سرمایه های خارجی، امتیازات اقامتی ویژه ای را برای خریداران املاک خود در نظر گرفته اند. با اعطای این نوع از امتیاز های اقامتی، سرمایه گذاران خارجی میتوانند با خرید ملک در آن کشور خارجی به اقامت های کوتاه مدت و بلند مدت آن دست یابند.

اقامت های تاشینماز تا زمانی که خریدار ملک خود را بفروش نرسانده و مورد اجاره قرار ندهد قابل تمدید خواهند بود. حال برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک، خریداران خارجی باید ملک و یا املاکی را به حداقل ارزش رسمی 400 هزار دلار آمریکا خریداری نموده تا بتوانند بواسطه آن برای خود، همسر قانونی و تمامی فرزندان زیر 18 سال خود شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

در این روش از دریافت شهروندی، خریداران تا 3 سال اجازه فروش املاکی که برای دریافت شهروندی ابراز کرده اند را نخواهند داشت.

نکته مهم : بر اساس اخبار غیر رسمی احتمال افزایش بودجه لازم برای اخذ شهروندی ترکیه از 400 هزار دلار به 600 هزار دلار در ژانویه 2024 وجود دارد ولی همچنان مقامات دولتی از تصویب و اجرایی شدن این طرح اخباری را منتشر نکرده اند.

مدارک لازم برای مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

اقامت ملکی یا همان کیملیک تاشینماز، مختص خریدارانی می باشد که در ترکیه یک ملک به حداقل ارزش 200 هزار دلار دارا می باشند. برای اخذ اقامت ترکیه با این روش، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  1. ارائه سند نهایی ملک
  2. ارائه برگه ارزش گذاری رسمی ملک (اکسپرتیز راپور)
  3. ارائه برگه های فروش ارز خارجی در بانک های رسمی ترکیه (دوویز آلیم بلگسی)
  4. ارائه پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار باقیمانده به میزان 1 سال
  5. 4 قطعه عکس بیومتریک (پاسپورتی) در ابعاد 5*6
  6. ارائه سند های واریز مبلغ خرید به حساب فروشنده
  7. ارائه بیمه نامه سلامت اشخاص حقیقی (برای خریدار ملک)
  8. ارائه بیمه نامه بلایای طبیعی منزل (بیمه نامه داسک)
  9. ارائه برگه نمراتاژ شهرداری ملک

حداقل قیمت خرید خانه برای اقامت ملکی ترکیه

خرید ملک در ترکیه بسته به ارزش رسمی ملک مورد معامله، میتواند امتیازات اقامتی متفاوتی را شامل حال صاحبین ملک نماید.

اگر ارزش رسمی ملک خریداری شده بیشتر از 200 هزار دلار آمریکا و کمتر از 400 هزار دلار آمریکا باشد، فرد خریدار میتواند تا مادامی که ملک خود را اجاره ندهد و یا بفروش نرساند اقامت موقت ملکی (کیملیک تاشینماز) برای خود و خانواده خود دریافت نماید.

و اگر ارزش رسمی ملک و یا املاک خریداری شده به بیشتر از 400 هزار دلار آمریکا برسد، خریدار میتواند برای خود و خانواده خود شهروندی (پاسپورت) ترکیه را دریافت نماید ولی باید توجه داشته باشید که بعد از دریافت شهروندی به مدت 3 سال خریدار اجازه فروش ملک خود را نخواهد داشت.

ویژگی املاک خریداری شده در ترکیه توسط ایرانیان

با نیم نگاهی به آمار های خرید ملک در کشور ترکیه توسط ایرانیان عزیز با اندکی تحلیل خواهیم توانست خط معیار مورد پسند ایرانیان را ترسیم نماییم. عمده هم میهنان ما، املاکی را در کشور ترکیه انتخاب نموده اند که درون مجتمع های مسکونی و یا شهرک های محصور واقع شده باشند.

همینطور املاکی که بیشتر مد نظر ملیت ایرانی قرار دارد، املاک 2 الی 3 خواب بوده که همه بصورت نوساز و در اصطلاح “کلید نخورده” معامله شده است.

شرکت هایی که در ترکیه عملیات های عمرانی و ساخت و ساز های کلان را اجرایی مینمایند، به علت شهرت بالای خود در زمینه پیش خرید نیز توانسته اند در میان ایرانیان جای خود را بازکنند و شاید نیمی از املاکی که ایرانی ها در سالیان اخیر خریداری نموده اند واحد های در حال ساخت از پروژه های نامدار جهانی بوده است.

در موضوع پیش خرید به علت عدم اتمام فرآیند ساخت امکان خرید ملک بهتر با بودجه یکسان مهیا است و علاوه بر آن خریداران راحت تر میتوانند بصورت اقساطی، همگام با پیشروی پروژه، هزینه آن را پرداخت نمایند.

اقامت خانوادگی ترکیه از طریق ملک

برای خرید های 200 هزار دلاری، خریدار خارجی پس از نهایی شدن عملیات خرید و دریافت اقامت تاشینماز (اقامت موقت ملکی)، قادر خواهد بود بصورت رسمی برای دریافت اقامت همسر قانونی خود و تمامی فرزندان زیر 26 سال خود اقدام نماید.

باید توجه داشت که تحت این شرایط خود فرد صاحب سند، اقامت تاشینماز دریافت کرده و اعضای خانواده او میتوانند با ارائه مدارک احراز کننده همسر و فرزندی، اقامت های توریستی قابل تمدید دریافت نمایند. تمدید تمام این اقامت ها که به علت خرید ملک به افراد خارجی اعطا شده است تا مادامی ممکن است که ملک مذکور فروخته نشده و حتی تحت اجاره افراد غیر نیز نباشد.

از مهمترین مدارک لازم برای اقامت اعضای خانواده خریدار میتوان به ترجمه رسمی و ترکی عقدنامه و گواهی ولادت فرزندان زیر 26 سال ایشان اشاره نمود که این مدارک را هم میشود در ایران به ترجمه رسمی رساند و هم از طریق سرکنسول گری ایران در ترکیه قابل دریافت کرد.

دریافت شهروندی و اقامت در ترکیه از طریق خرید ملک

برای دریافت شهروندی با عنایت به قانون جاری تا تاریخ 12 دسامبر 2023 میلادی، خریداران خارجی میتوانند یک و یا چندین ملک در ترکیه خریداری نمایند و در صورتی که مجموع ارزش های رسمی املاک آنها بیشتر از 400 هزار دلار باشد، آنگاه مجاز خواهند شد تا برای دریافت شهروندی (پاسپورت) ترکیه اقدامات لازم را اجرایی نمایند.

امروزه شایعاتی در خصوص افزایش مبلغ شهروندی از 400 هزار دلار به 600 هزار دلار به گوش می رسد که همچنان مقامات رسمی در جهت تایید و تکذیب آن بیانیه ای را منتشر نکرده اند.

شهروندی ترکیه برای خریدار خارجی، همسر قانونی و تمامی فرزندان زیر 18 سال ایشان قابل دریافت بوده و به منظور حفظ همیشگی حق شهروندی، خریداران خارجی اجازه فروش املاک خود را تا مدت 3 سال نخواهند داشت.

مدارک لازم برای درخواست اقامت دائم ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

دریافت اقامت دائم ترکیه از روش های متعددی ممکن است. طبق قوانین اداره مهاجرت کشور ترکیه برای دریافت اقامت دائم فرد متقاضی می بایست به مدت 8 سال متداوم دارای انواع اقامت های ترکیه به غیر از اقامت دانشجویی (تحصیلی) باشد.

شرایط لازم برای دریافت اقامت دائم به شرح زیر است:

  1. فرد متقاضی به مدت 8 سال پیاپی در ترکیه دارای اقامت باشد (به غیر از اقامت تحصیلی)
  2. فرد متقاضی در هر سال ازاین 8 سال کمتر از 1 ماه بیرون از کشور ترکیه بوده باشد
  3. فرد متقاضی در کل این 8 سال بصورت ممتد دارای بیمه نامه سلامت اتباع خارجی در ترکیه بوده باشد

نکته: اقامت های تحصیلی برای دریافت اقامت دائم بصورت نیم بها محاسبه میشوند. بعنوان مثال هر 1 سال کیملیک دانشجویی معادل با 6 ماه لحاظ خواهد گردید.

مدارک لازم برای دریافت اقامت دائم به شرح زیر است:

  1. ارائه و تکمیل فرم درخواست اقامت دائم
  2. ارائه پاسپورت معتبر
  3. ارائه 4 قطعه عکس بیومتریک
  4. ارائه بیمه نامه سلامت اتباع خارجی
  5. ارائه کارت های اقامت پیشین
  6. ارائه گواهی عدم سو پیشینه در کشور ترکیه و ایران
  7. ارائه تمکن مالی دال بر نداشتن مشکلات اقتصادی در طول مدت اقامت در ترکیه

مدت زمان اقامت و شهروندی با خرید ملک در ترکیه

یکی از پرسش های همیشگی علاقه مندان به سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه این است که چنانچه با خریداری نمودن املاک اقامت کشور ترکیه را دریافت نماییم این امتیاز اقامتی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تحت چه شروط و حالاتی ممکن است تمدید نشود. کارشناسان اقامتی گروه اویستیارا در این قسمت از نوشتار حاضر به پاسخ این پرسش مهم برای شما عزیزان خواهند پرداخت.

مدت زمان مجاز برای درخواست اقامت تاشینماز نهایتاً تا 2 سال است. به این صورت که اگر فرد خریدار صاحب ملکی به حداقل ارزش 200 هزار دلار آمریکا باشد میتواند برای دریافت اقامت موقت ملکی (تاشینماز) یک ساله و یا 2 ساله درخواست نماید.

توجه داشته باشید برای دریافت اقامت 2 ساله تاشینماز (ملکی) میبایست فرد متقاضی دارای شرایط زیر باشد:

  1. اعتبار باقیمانده پاسپورت باید به میزان 26 ماه باشد (2 ماه بیشتر از 2 سال)
  2. فرد متقاضی باید دارای بیمه نامه سلامت 2 ساله باشد
  3. فرد متقاضی باید به میزان 2 سال هزینه حق خاک به اداره مالیات کشور ترکیه بپردازد

نکته 1: اقامت تاشینماز فرد خریدار و اقامت های توریستی اعضای خانواده وی تا زمانی که فرد خریدار ملک را به فروش نرساند قابل تمدید بوده و ایشان می توانند مادام بصورت های یک ساله و 2 ساله کارت های اقامت خود را تمدید نمایند.

نکته 2: همسر قانونی و فرزندان زیر 26 سال فرد دارای اقامت تاشینماز نیز میتوانند با حصول شرایط فوق اقامت های توریستی وابسته به ایشان را در بازه های زمانی 1 ساله و 2 ساله دریافت نمایند.

این در حالیست که شهروندی ترکیه مادام العمر بوده و نیازی به تمدید کارت شهروندی وجود نخواهد داشت.

توجه داشته باشید مدت زمان تشکیل و بررسی پرونده های اقامتی از سوی دولت ترکیه بر اساس میزان تراکم درخواست ها در هر فصل از سال متفاوت می باشد.

در فصول گرما که مهاجرین به بیشینه تعداد خود می رسند، زمان بررسی و ابلاغ نتایج نیز طولانی تر خواهد شد و در ازای آن در فصول سرما که جمعیت گردشگران و متقاضیان اقامت آنقدر چشم گیر نیست، این زمان تقلیل پیدا خواهد کرد.

مدت زمانی که برای انجام پروسه شهروندی لازم است چیزی در حدود 8 ماه و مدت زمان لازم برای دریافت اقامت تاشینماز (ملکی) چیزی در حدود 2 ماه خواهد بود.

فرآیند خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت

برای تجربه خریدی آسان و به دور از نگرانی لازم است خریداران از مراحل خرید ملک در کشور مقصد آگاهی داشته باشند. با افزایش اطلاعات در خصوص چگونگی انجام کار نه تنها وقت و انرژی آنها تلف نشده، بلکه میتوانند سطح رضایت مندی بالاتری را در مورد خرید خود تجربه نمایند.

فرآیند و مراحل خرید ملک در کشور ترکیه  به ترتیب زیر می باشد:

  1. تحقیق و بررسی برای انتخاب شهر و منطقه مورد پسند
  2. بازدید از پروژه های ساختمانی و املاک موجود
  3. انتخاب نهایی ملک
  4. انجام پیش پرداخت و عقد قرارداد اولیه برای رزرو ملک
  5. دریافت برگه ارزش گذاری رسمی ملک که به آن اکسپرتیز راپور نیز میگویند
  6. تکمیل فرآیند پرداخت از طریق بانک های رسمی ترکیه
  7. انجام امور انتقال سند به نام مالک جدید
  8. انتقال قبوض برق، آب و گاز به نام مالک جدید

پس از انجام تمامی مراحل خرید و زمانی که سند بصورت کامل به نام خریدار انتقال یافت، صاحب جدید ملک میتواند به ارائه مدارک لازم درخواست اقامت موقت ملکی (تاشینماز) نماید.

انواع روش های خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه نیز همانند ایران و سایر کشور ها به شیوه های متعددی امکان پذیر است. علاوه بر خرید نقدی که سریعترین شیوه معامله املاک است، خریداران میتوانند در صورت تمایل اقدام به خرید واحد های در حال ساخت نموده و فرآیند خرید خود را به صورت اقساطی دنبال نمایند.

در خرید های اقساطی معمولاً شیوه های متداول پرداخت به این صورت است که هرچه پروژه ساختمانی به فاز پایانی نزدیک تر باشد، مبلغ پیش پرداخت بیشتری نیز از خریداران دریافت میگردد و همینطور قیمت نهایی بالاتری (قیمت های نزدیک بازار) را پروژه سازنده برای واحد های خود در نظر میگیرد.

شیوه های پرداخت به پروژه ای که در آن خریدار اقدام به خرید مینماید وابسته است. برخی پروژه های کلان مبالغی در حدود 20 الی 50 درصد مبلغ کل واحد را بصورت پیش پرداخت دریافت کرده و الباقی مبلغ معامله را طی اقساط 6 ماهه تا 1 ساله بدون احتساب سود دریافت مینمایند.

مزایا و محدودیت های خرید ملک در مجتمع های مسکونی بزرگ و برج ها

امروزه جمعیت قابل توجهی از خریداران خارجی ملک، به زندگی در شهرک ها و مجتمع های بزرگ تمایل بیشتری نشان میدهند. بدیهی است میزان امنیت، امکانات رفاهی و کیفیت زندگی در مجتمع های بزرگ در قیاس با آپارتمان های مستقل بیشتر بوده و آرامش بیشتری را در یک کشور خارجی برای مهاجرین سرمایه گذار پدید می آورد.

حال بررسی مزایا و معایب زندگی در شهرک های مسکونی مطرح میشود که در ادامه به توضیح آنان خواهیم پرداخت.

مزایا:

  • امنیت بالا اعم از نگهبانی 24 ساعته، دوربین مداربسته و کنترل ورود و خروج افراد
  • امکانات تفریحی و رفاهی کافی نظیر باشگاه، فضای سبز، زمین بازی، استخر، سالن ماساژ و …
  • نظافت و مدیریت استاندارد
  • تعمیرات و بازسازی به موقع خرابی ها
  • فروشگاه و مراکز خرید داخل مجموعه
  • بهتر بودن متریال ساخت و بهینه بودن نقشه های ساختمان

معایب:

  • تردد مهمان و افراد غیر ساکن نیاز به هماهنگی هرباره دارد
  • هزینه شارژ بالا
  • هزینه خرید و اجاره بهای بالا
  • الزام پایبندی به قوانین مجتمع
  • کنترل سر و صدا بعد از ساعت 10 شب

مزایا و محدودیت های خرید خانه ها و آپارتمان های معمولی در سطح شهر

عده دیگری از خریداران خارجی در کشور ترکیه به علت بافت فرهنگی جذاب آن و شور و حال همیشه سرزنده ترکیه، به خرید آپارتمان های معمولی در قلب شهر تمایل داشته و سعی دارند در کمترین فاصله از مردم و هیاهوی شهری در ترکیه زندگی کنند.

خریداری کردن آپارتمان های معمولی نیز دارای محاسن و معایب خاص خود می باشد که به شرح زیر است:

مزایا:

  • استقلال کامل رفت و آمد
  • هزینه شارژ مقرون به صرفه
  • هزینه های خرید و اجاره بهای قابل پرداخت
  • نزدیکی به مراکز شهری و محله

معایب:

  • امنیت نه چندان زیاد
  • امکان دخالت همسایگان بومی در عبور و مرور مهمان ها
  • مدیریت ضعیف تر از مجتمع های مسکونی
  • تعمیرات و نگهداری ضعیف از ساختمان
  • نظافت نا منظم

هزینه های لازم برای دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک

دریافت کردن اقامت تاشینماز یا همان اقامت موقت ملکی نیز نیازمند هزینه هایی است که خریداران در گام های ابتدایی ملزم به پرداخت آنها می باشند.

در کشور ترکیه هزینه های مربوط به دریافت اقامت در ابتدا دریافت میشوند و لازم است فیش های واریزی این هزینه ها را در زمان تسلیم مدارک به اداره مهاجرت ارائه نمایند. بصورت کلی تمام هزینه هایی که از ابتدا تا لحظه دریافت کارت اقامت شامل حال خریداران خارجی می گردد به شرح زیر می باشند:

  • هزینه کپی مدارک (حدوداً 100 لیر)
  • هزینه تهیه عکس بیومتریک (حدوداً 300 لیر)
  • هزینه خرید بیمه نامه سلامت برای اتباع خارجی (بر اساس یکساله و 2 ساله بودن و همینطور سن افراد متغیر است اما حدوداً میان 1500 الی 6000 لیر)
  • هزینه حق خاک (برای 1 سال معادل 80 دلار آمریکا و برای 2 سال معادل 140 دلار آمریکا)
  • هزینه دولتی صدور و پست کارت اقامت (برابر با 356 لیر)

نرخ بازگشت سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه

ترکیه یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات است. در مقایسه با سایر انواع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بیشترین سود را دارد. بازار املاک و مستغلات مطمئناً پویا است و کسانی که ملکی مانند آپارتمان های مسکونی یا هتل می خرند از سود قابل توجهی برخوردارند. در اینجا تعدادی از آمارها را می توانید مطالعه کنید

  • بر اساس داده های جمع آوری شده از سال 2010 تا 2021، قیمت مسکن بیش از 115 درصد افزایش داشته است.
  • در سه ماهه اول سال 2021 ترکیه شاهد افزایش حدود 13 درصدی قیمت املاک و مستغلات بوده است.پ
  • در سال 2020 حدود 1.5 میلیون خانه در ترکیه فروخته شد.

درخواست اقامت ترکیه فرآیندی است که می تواند تحت نظارت متخصصین ما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری و مهاجرت به ترکیه با وکلای ترکیه ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در خصوص مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

در خصوص مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک، سوالات مختلفی توسط کاربران و هموطنان عزیز پیش آمده است که در ادامه توسط کارشناسان گروه اویستیارا توضیح داده شده است.

آیا مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک، به اقامت دائم ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه منجر می شود؟

اقامت های ملکی تنها میتوانند پس از گذشت 8 سال، اقامت دائم ترکیه را برای خریداران به ارمغان آورند و امکان دریافت شهروندی ترکیه از طریق اقامت های ملکی (املاک 200 هزار دلاری) میسر نیست.

آیا با مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک، محدودیتی در خصوص میزان اقامت وجود دارد؟

خیر، با اینکه بیشترین مدت زمان مجاز برای درخواست اقامت ملکی نهایتاً 2 سال است اما خریداران تا زمانی که ملک خود را بفروش نرسانند میتوانند در صورت اتمام اعتبار کارت اقامت خود، با سادگی آن را تمدید نمایند.

حق کار در ترکیه برای کسانی که از طریق خرید ملک به ترکیه مهاجرت کرده اند چگونه است؟

برای افرادی که دارای اقامت ملکی (تاشینماز) هستند، میتوان بعد از یافتن شغل از جانب اداره کار این کشور درخواست اجازه کار نمود.

مدارک مور نیاز برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک چیست؟

  • سند نهایی ملک
  • برگه ارزش گذاری (اکسپرتیز)
  • برگه فروش ارز به بانک های رسمی (دوویز آلیم بلگسی)
  • برگه نمراتاژ شهرداری ملک
  • پاسپورت معتبر
  • عکس بیومتریک
  • بیمه نامه سلامت
  • ایمیل و شماره تماس فعال در ترکیه

شرایط تمدید اقامت ترکیه به واسطه خرید ملک چیست؟

برای تمدید اقامت های ملکی (تاشینماز) لازم است ملک خریداری شده نه فروخته شده باشد و نه تحت اجاره باشد. در این صورت در زمان اتمام اعتبار کارت اقامت ملکی، خریداران میتوانند با باز ارائه مدارک ملکی و کارت اقامت پیشین خود، به سادگی مراحل تمدید را طی کرده و کارت اقامت خود را تمدید نمایند.

نتیجه گیری

کشور پهناور و محبوب ترکیه برای خریداران خارجی املاک خود امتیاز های اقامتی و حق دریافت شهروندی این کشور را در نظر گرفته است. میزان بودجه ای که این افراد برای خرید مسکن صرف میکنند تایین کننده نوع امتیاز اقامتی خواهد بود که از سوی دولت ترکیه شامل حال ایشان میگردد.

امروزه بنا به آخرین تغییرات قوانین افرادی که ملکی با ارزش بیشتر از 200 هزار دلار آمریکا دارند مجاز به دریافت اقامت ملکی (تاشینماز) و آنانی که ملکی با ارزش بیشتر از 400 هزار دلار آمریکا دارند مجاز به دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه خواهند بود.

هر 2 دسته این خریداران میتوانند پس از دریافت اقامت و یا شهروندی خود برای اعضای خانواده درجه یک (همسر و فرزندان زیر 18 سال) نیز اقامت ترکیه را دریافت نمایند و تا زمانی که املاک خود را بفروش نرسانند مادام العمر قادر خواهند بود اقامت های خود را تمدید نمایند.

این در حالیست که در موارد شهروندی، تنها کافیست فرد خریدار تا 3 سال ملک خود را بفروش نرساند ولیکن پس از 3 سال حتی اگر تمام املاک خود را نیز بفروشد حق شهروندی وی مادام العمر پا برجا خواهد ماند.

منابع

Residency by Investment in Turkey – We Assist Foreign Investors

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *